Késik a felhőkarcoló...
Petya - hg.hu 2007.12.28. 16:11
Mindeddig csak egy sebtében felhúzott semmitmondó toronyház és egy kezdeti fázisban lévő építkezés valósult meg abból az átfogó elképzelésből, melynek központi elemét eredetileg a Daniel Libeskind által tervezett, később szinte a felismerhetetlenségig átszabott Szabadság torony adta volna. Libeskind tornya mellett négy további, a múzeum körül spirális alakban húzódó felhőkarcoló kap majd helyet.
Az öt felhőkarcoló közül legmagasabbikat, Szabadság torony építési munkálatait csak tavaly év végén kezdték meg, és nem volt problémáktól mentes az addig vezető út sem. Egy tavaly lezárult bizarr biztosítási per volt az oka, hogy csak sok évvel a WTC lerombolása után adtak zöld jelzést a Ground Zeron zajló építkezéseknek, így a mostani felállás szerint 2010-re felépülő Szabadság toronynak is.
Hiába volt ugyanis messzemenőkig konszenzus az ügyben, hogy a terv egyszerre állít emléket, és őrzi meg dél-Manhattan üzleti karakterét, ha végső soron fel kellett tenni a kérdést: mindez miből valósul meg? Kizárásos alapon Larry Silverstein, a dollármilliárdos üzletember (eredetileg építész) jöhetett szóba, aki a terrortámadás előtt alig két hónappal kilencvenkilenc évre szert tett az eredeti két torony bérleti jogára, és olyan busás biztosítást kötött, amiből a kilencmilliárdos újjáépítési projekt nagy részét is finanszírozhatná. De évek mentek el azzal, míg peres úton bizonygatta: a két becsapódás két biztosítási eset és nem egy. Végül, teljes, hétmilliárd dollárra rúgó követelésből négy és felet ítélt meg a bíróság, de ezen osztoznia kellett a kikötői hatósággal.
Silverstein a Libeskind-féle Szabadság tornyot hetven helyett százhárom emeletesre terveztette át házi építészével, David Childs-szal. Childs tervezte nem mellesleg az öt WTC-torony hatodikjaként bemutatott 7WTC épületet is, az egyetlen felhőkarcolót, amely 2001-óta felépült a területen. Sokak szerint nem másról van szó, mint piaci árfelverésről, a 7WTC ugyanis sosem képezte részét az egykori ikertornyok helyén zajló beruházásoknak (területileg sem a leendő múzeum szomszédságában, hanem pár utcával beljebb magasodik).
Az öt felhőkarcolóból álló fejlesztés „maradék” négy tornyának építtetője New York város, az állam és a Port Authority közlekedési társaság. A tervek elkészítését sztárépítészekre bízták, másképp fogalmazva leosztották a nagy öregek közt. A kettes torony lett Norman Fosteré, a hármas torony Richard Rogersé, a négyes pedig Fumihiko Makié – az ötödik torony tervezőjének kilétét sokáig homály fedte, majd a kalapból előkerült az Egyesült Államokban és Sanghajban irodát fenntartó Kohn Pedersen Fox Associates neve. A menetrend szerint mindhárom torony alapkövét jövőre teszik le, építésüket pedig 2012-re fejezik be, tehát mintegy tizenegy évvel a terrortámadások után.
|